Uma comparação no mundo real dos módulos de PV Mono, Poly, PERC e Dual.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
As lanchas a motor são obras-primas da engenharia. Oferecem o conforto de uma casa no espaço compacto de um iate. Para onde quer que vá, vai querer aproveitar ao máximo este luxo que conquistou arduamente. A Victron proporciona uma rede elétrica inteligente que se adapta a quaisquer desafios que tenha de enfrentar. Para que possa descansar numa espreguiçadeira do convéns.
Quer leve a família num passeio entre ilhas durante o fim de semana ou lance a âncora numa bela enseada durante uma semana, são as suas férias e você faz aquilo que quiser. Deste modo, a solução de energia ótima que vai variar consoante o iate e o proprietário. Com a Victron, pode concretizar praticamente todos os planos, mas, como exemplo, ilustrámos perfis de potência «normais» e «intensos» para lanchas a motor «médias».
Vamos ver o Plano de Energia Ótima com o qual tudo funciona.
Uma lancha a motor não está completa sem bastante equipamento elétrico. A maior parte dos dispositivos usados para controlar a embarcação usam CC, mas os aparelhos de maiores dimensões (eletrodomésticos) precisam de CA. Quanta potência adiciona? Não basta olhar para os «watts». Um micro-ondas pode usar 1000 W, mas apenas durante 4 min. Um combinado frigorífico/congelador pode consumir apenas 100 W, mas está ligado 24 horas por dia.
Para efeitos ilustrativos, descrevemos dois exemplos de sistema com base numa utilização «normal» e «intensa».
O micro-ondas utiliza 1000 W por hora, mas apenas durante 4 min.
1000W / 60 x 4 = 0.067 kWh / day
O combinado frigorifíco/congelador utiliza 84 W por hora, mas é funciona durante todo o dia (normalmente arrefecimento ½ por dia).
84 W x 24 h/2 = 1 kWh / dia
Uma lancha a motor precisa de uma armazenagem de energia adequada e de uma conversão potente para 230 V. Carregar o banco de baterias a partir dos motores significa que não precisa de ligar o gerador ruidoso quando estiver ancorado durante a noite no mar. Como pode não navegar durante alguns dias, a sua bateria doméstica deve ter uma capacidade generosa. Como regra geral, calculamos a armazenagem de energia com 48 h a bordo sem energia solar/gerador/motor/cais.
A capacidade de armazenagem de uma bateria de lítio deve ser o dobro do consumo energético diário.
Devido à sua descarga ±50 % menor, a capacidade de armazenagem de uma bateria de chumbo-ácido deve ser o quádruplo do consumo energético diário.
Os inversores devem ser dimensionados para controlar continuamente a carga média e devem igualar a corrente do pico de potência previsto das cargas, algo que os nossos inversores fazem muito bem (em média, duas vezes a corrente contínua).
Perfis de energia Normal e Intenso em kWh, com base no consumo energético diário, que deve estar em equilíbrio com a geração.
As baterias de armazenagem em Ah duplicam a capacidade com os produtos de chumbo-ácido.
De que forma as considerações na conceção do sistema se traduzem num sistema sólido?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Veja todos os nossos Sistemas de Gestão de BateriasDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
O monitor é como um «medidor de combustível» para a sua bateria. Regista a quantidade de energia consumida e carregada. O monitor de bateria calcula o estado da carga, a capacidade restante e o tempo até esvaziar. A tensão não proporciona uma indicação precisa sobre a disponibilidade da bateria (especialmente quando não está sob carga). Um monitor de bateria faz isso.
Os monitores de bateria Victron Energy mantêm um registo dos dados históricos, como o número de ciclos de carregamento, a descarga mais profunda ou a tensão mais alta e mais baixa, entre outros. Vão alertá-lo para condições críticas como baixa tensão ou carga reduzida e pode até desligar a fonte de alimentação para evitar danos dispendiosos na bateria ou então ligar um gerador.
A Victron oferece monitores de bateria com ou sem ecrã, as versões Smart permitem monitorizar os dados detalhados e ajustar as definições na aplicação VictronConnect gratuita.
A maioria dos sistemas de lítio requer um sistema de gestão da bateria, que pode proporcionar informações sobre a mesma ao sistema mais amplo. Neste percurso, um Monitor de Baterias pode tornar-se redundante. Consulte «Sistema de Gestão de Baterias» para obter mais informação. Veja todos os nossos Monitores de Bateria
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
Um módulo GX 4G adiciona conectividade móvel à Internet ao seu sistema Victron Energy. Quando o sistema estiver ao alcance de uma rede 4G, envia os dados para o «site» VRM e pode monitorizar o sistema a partir do seu «smartphone». O módulo adiciona seguimento GPS, registando as suas viagens e colocando uma cerca geográfica em redor da instalação. Você vai receber um alerta por correio eletrónico quando o sistema sair da área da cerca geográfica.
A Victron Energy oferece diversos módulos 4 G e o «modem» GlobalLink 520, que funciona sem taxas ou subscrições mensais, nos primeiros cinco anos e nos módulos 4G. Consulte os nossos «modems» 4G Consulte o nosso GlobalLink 520
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
O Victron Energy Cerbo GX é o centro de comunicação para a instalação dos seus sistemas, permitindo sempre um controlo perfeito em qualquer lugar e a otimização do seu desempenho. O GX Touch 50 opcional complementa o Cerbo GX e, como ecrã tátil de 5”, proporciona um resumo do sistema e permite ajustar as definições rapidamente.
Monitoriza imediatamente o estado da carga da bateria, o consumo de energia, a recolha de energia de PV, o gerador e as redes elétricas ou comprova os níveis nos depósitos e as medições da temperatura. Controle facilmente o limite de corrente de entrada da energia auxiliar, o arranque / paragem (automática) dos gerador(es) ou até definir períodos de inatividade para evitar o arranque do gerador durante a noite. Modifique qualquer definição para otimizar o sistema, seguir os alertas, executar as verificações de diagnóstico e resolver os desafios remotamente com o portal gratuito Gestão Remota Victron (VRM).
O Cerbo GX é um sistema visual intuitivo e transforma qualquer desafio de potência numa experiência sem esforço. Realize simplesmente a ligação através do portal de Gestão Remota Victron (VRM) ou aceda diretamente com o ecrã GX Touch opcional, um Ecrã Multifunções ou a aplicação VictronConnect, graças à sua função adicional de «bluetooth».
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled MultiPlus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Ver todos os módulos LynxMonitorize e controle os seus sistemas Victron Energy de forma remota e detete antecipadamente os eventuais problemas com alertas e alarmes. Com o VRM, está sempre em controlo a partir de qualquer lugar.
O VRM funciona com um dispositivo GX como o Cerbo GX com ligação à Internet, o GlobalLink 520 ou o GSM LTE 4-g para sistemas menores.
Monitorize o estado de carga da bateria, o consumo de energia, a captação da energia solar, o gerador e a rede elétrica em tempo real. Otimize a captação e a utilização de energia com gráficos históricos e relatórios analíticos detalhados. Detete antecipadamente os eventuais problemas, definindo alertas e acompanhando os alarmes para evitar as avarias definitivas do sistema.
Controle facilmente o limite da corrente de entrada da energia auxiliar, a ativação do inversor, o arranque / paragem (automática) do gerador ou defina períodos de inatividade para evitar ligar o gerador durante a noite. Com o VRM, pode alterar qualquer definição, acompanhar os alarmes, efetuar as verificações de diagnóstico e resolver os problemas onde quer que esteja.
Consulte todos os nossos dispositivos GXO Lynx Smart BMS é um Sistema de Gestão de Baterias para as baterias Lithium Smart da Victron (Para baterias de lítio não Victron, consulte abaixo). Existem vários BMS disponíveis para a nossa linha Smart Lithium de baterias e o Lynx Smart é a opção mais completa. As suas principais características são:
O sistema de gestão da bateria (BMS) dedicado protege as baterias de lítio Victron Lithium Smart das descargas profundas, da sobrecarga e das altas temperaturas. Quando os valores críticos são superados, este sistema de monitorização da bateria (BMS) atua imediatamente: as cargas são desligadas fisicamente em caso de descarga profunda e o carregamento é interrompido quando existe um risco de sobrecarga. As temperaturas elevadas acionam o cancelamento imediato do carregamento e da descarga.
A monitorização da bateria está integrada no Lynx Smart BMS; não é necessário um monitor da bateria separado. Com o «Bluetooth», o banco de baterias pode ser monitorizado com a aplicação VictronConnect, quando está ligado a um dispositivo GX, e também com o portal VRM, a nossa solução de monitorização remota.
Este produto faz parte do sistema modular Lynx que também proporciona o Distribuidor Lynx, que é um barramento CC modular com quatro fusíveis CC e que monitoriza o seu estado na VictronConnect e no VRM e outras ligações CC para gerir a distribuição, os fusíveis, a monitorização e/ou a gestão da bateria de lítio.
O sistema de barramento Lynx também pode ser utilizado na distribuição CC e monitorização de baterias de lítio não Victron. Neste caso, substitua o Smart BMS Lynx pelo derivador Shunt VE.Can Lynx para monitorizar qualquer outra bateria. Ver todos os módulos Lynx
O consumo de energia vai variar consoante o iate e o proprietário. O Plano de Energia Ótima deve ser sempre concebido com as lanchas específicas em mente. No entanto, para começar, aqui tem dois exemplos, com um consumo de energia diário normal e intenso, de Energia Ótima para uma lancha a motor.
Não se esqueça dos muitos fatores a considerar para desenhar e instalar a sua solução ótima: o seu Profissional Victron terá todo o gosto em ajudar.
A nossa rede global consolidada de Profissionais Victron quer ajudá-lo a encontrar uma solução ótima para o seu desafio.
A Victron considera essencial que os clientes recebam o serviço e a assistência de uma forma rápida e competente. É por isto que a nossa rede global de Profissionais Victron possui o mais elevado nível de conhecimento técnico e assumiu o compromisso de realizar as reparações o mais rápido possível.
Assim pode começar ou continuar a viagem, independentemente do seu destino.
Quatro pessoas