Uma comparação no mundo real dos módulos de PV Mono, Poly, PERC e Dual.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Tirar o barco do reboque e entrar na água é simplesmente mágico. Quer vá pescar, fazer «wakeboard» ou visitar algumas ilhas durante uns dias, velejar significa liberdade. Você deve sentir o mesmo em termos de energia. A liberdade de carregar o telemóvel e de ouvir a sua música preferida onde quer que esteja. A solução de energia independente da Victron proporciona esta liberdade num pequeno barco.
Imagine que vai pescar com um amigo no fim de semana. O motor fora de borda leva o seu pequeno barco até ao meio do lago. A pesca do dia será o jantar que vai cozinhar antes de acampar durante a noite numa ilhota.
Vamos considerar o plano Energia Ótima para desfrutar a viagem em conforto.
Mesmo uma pequena embarcação depende do seu equipamento elétrico. Tudo aquilo que estiver instalado no barco funciona com CC, mas você vai precisar de uma saída de CA para carregar um telemóvel e um portátil. Todos os dispositivos elétricos utilizam uma determinada quantidade de watts. Mas somar os watts é apenas metade da história. O tempo é igualmente importante. Pode ter 10 W em luzes a bordo, mas apenas estão acesas durante algum tempo. Uma pequena mala térmica vai consumir 50 W, mas está sempre a funcionar.
Para efeitos ilustrativos, descrevemos dois exemplos de sistema com base numa utilização «normal» e «intensa».
As luzes podem usar 100 W durante uma hora, mas apenas são usadas durante quatro horas por dia.
100W x 4 h = 0,4 kWh / dia
A mala térmica consome 50 W por hora, mas está ligada durante todo o dia (na verdade, arrefecimento ½ por dia).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh / dia
Você não quer que o motor esteja sempre a funcionar. Vai assustar o peixe. A solução é armazenar energia numa bateria (doméstica) a partir da qual o inversor converte a energia armazenada para 230 V. A bateria pode ser carregada com a energia do cais e do alternador ao longo da viagem. Se planear viagens que duram dias, certifique-se de que a sua bateria tem potência suficiente para suportar a regra geral de 48 horas.
A capacidade de armazenagem de uma bateria de lítio deve ser o dobro do consumo energético diário.
Devido à sua descarga ±50 % menor, a capacidade de armazenagem de uma bateria de chumbo-ácido deve ser o quádruplo do consumo energético diário.
O inversor deve ser dimensionado para controlar continuamente a carga média e deve igualar a corrente do pico de potência previsto, algo que os nossos inversores fazem muito bem (em média, duas vezes a sua corrente contínua).
Perfis de energia Normal e Intenso em kWh, com base no consumo energético diário, que deve estar em equilíbrio com a geração.
As baterias de armazenagem em Ah duplicam a capacidade com os produtos de chumbo-ácido.
De que forma as considerações na conceção do sistema se traduzem num sistema sólido?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Veja todos os nossos Sistemas de Gestão de BateriasO monitor é como um «medidor de combustível» para a sua bateria. Regista a quantidade de energia consumida e carregada. O monitor de bateria calcula o estado da carga, a capacidade restante e o tempo até esvaziar. A tensão não proporciona uma indicação precisa sobre a disponibilidade da bateria (especialmente quando não está sob carga). Um monitor de bateria faz isso.
Os monitores de bateria Victron Energy mantêm um registo dos dados históricos, como o número de ciclos de carregamento, a descarga mais profunda ou a tensão mais alta e mais baixa, entre outros. Vão alertá-lo para condições críticas como baixa tensão ou carga reduzida e pode até desligar a fonte de alimentação para evitar danos dispendiosos na bateria ou então ligar um gerador.
A Victron oferece monitores de bateria com ou sem ecrã, as versões Smart permitem monitorizar os dados detalhados e ajustar as definições na aplicação VictronConnect gratuita.
A maioria dos sistemas de lítio requer um sistema de gestão da bateria, que pode proporcionar informações sobre a mesma ao sistema mais amplo. Neste percurso, um Monitor de Baterias pode tornar-se redundante. Consulte «Sistema de Gestão de Baterias» para obter mais informação. Veja todos os nossos Monitores de Bateria
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
O BatteryProtect desliga a bateria das cargas não essenciais antes de atingir um nível inferior ao predefinido (uma descarga completa pode danificá-la) ou antes de ficar com uma potência insuficiente para arrancar um motor.
Um BatteryProtect da Victron Energy tem mais para oferecer. Os atrasos do desligamento integrados asseguram que os componentes eletrónicos vitais não são desconectados por erro, ou seja, quando a ignição do motor provoca uma queda breve da tensão. Também volta a ligar automaticamente todas as cargas quando a bateria estiver suficientemente carregada.
O BatteryProtect inclui um interruptor remoto, para ser ligado/desligado através de um BMS ou interruptor. A versão Smart pode ser programada com a aplicação VictronConnect.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Veja todos os nossos carregadoresThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
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The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
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An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doO consumo de energia vai variar consoante o modelo e o proprietário, mesmo nos barcos de pequenas dimensões. Aqui tem dois exemplos, com um consumo de energia diário normal e intenso, para um plano de Energia Ótima num barco pequeno.
Não se esqueça dos muitos fatores a considerar para desenhar e instalar a sua solução ótima: o seu Profissional Victron terá todo o gosto em ajudar.
A nossa rede global consolidada de Profissionais Victron quer ajudá-lo a encontrar uma solução ótima para o seu desafio.
A Victron considera essencial que os clientes recebam o serviço e a assistência de uma forma rápida e competente. É por isto que a nossa rede global de Profissionais Victron possui o mais elevado nível de conhecimento técnico e assumiu o compromisso de realizar as reparações o mais rápido possível.
Assim pode começar ou continuar a viagem, independentemente do seu destino.